بسم الله الرحمن الرحیم
احاديثي دربارة ظلم
(چهل و چهار حديث در مورد ظلم و ظالم)

مقدمه:
ظلم هر ظالم وقتي گسترش مي يابد که ديگران او را در ظلمش ياري کنند يا حداقل در مقابل ظلم او سکوت اختيار کنند و اگر اين همراهي نباشد بذر ظلمي که جوانه زده قبل از اينکه به درختي تناور تبديل گردد، خواهد خشکيد براي همين پروردگار متعال در سوره مبارکه هود آيه شريفه 113، بندگانش را از کمترين همکاري و يا حتي کوچکترين اعتنا به ظالم (در برخي روايات حتي نگاه به ظالم يا راه رفتن همراه او) بر حذر مي دارد و جزاي چنين کاري را آتشِ عذاب و دوري از رحمت و ياري پروردگار عنوان مي کند همچنين در سوره مبارکه مائده آيه شريفه 2، امر مي کند که از ياري يکديگر در گناه و ظلم و تجاوز و دشمني پرهيز کنيد و در سوره مبارکه قصص آيه شريفه 17 حضرت موسي علي نبينا و عليه السلام، پشتيباني نکردنش از مجرمان را شکر نعمتهايي که پروردگارش به او عطا کرده، عنوان مي کند:
وَلَا تَرْکَنُواْ إِلَى ﭐلَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ ﭐلنَّارُ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ ﭐللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ(سوره مبارکه هود آيه شريفه 113): حتي به مقدار کم هم به کساني که ظلم کردند، متمايل نشويد و دل خوش نکنيد که در اين صورت آتش به شما مي رسد در حالي که غير الله دوست اداره کننده اموري نداريد پس ياري نمي شويد.
لَا تَرْکَنُواْ: حتي کمي متمايل نشويد، حتي به مقدار کم هم دل خوش نکنيد(رکون اعتمادي است که توأم با ميل باشد،به معناي ميل کردن به سوي چيزي و تسکين دادن خاطر به وسيله آن است، و کلمه رُکن به معناي ناحيه قوي‏تر و اصلي تر هر چيز است."رکون"به ظالمان که درآيه شريفه "وَلَا تَرْکَنُواْ إِلَى ﭐلَّذِينَ ظَلَمُواْ ..."از آن نهي شده و مرتکب آن مستوجب آتش مي باشد، به معني ميل يسير و اندک است و مصاديق اين ميل اندک ياري آنان، تعظيم ياد و نام ايشان، اختلاط با ايشان، اظهار محبت با ايشان، طمع در هداياي ايشان، چاپلوسي و فرمانبرداري از ايشان و يا حتي بر طبق روايتي نگاه کردن به آنان مي باشد) لغتنامه قرآني سلام)
...وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ﭐلْإِثْمِ وَﭐلْعُدْوَانِ...(مائده2):
عُدْوَانَ: ظلم، تجاوز، دشمني، خصومت(در عبارت "لَا تَعَاوَنُواْ عَلَي ﭐلْإِثْمِ وَﭐلْعُدْوَانِ " و نظاير آن، عدوان آن اعمال زشتي است که ضررش دامن‏گير ديگران مي‏شود، و گناهان مربوط به حق الناس است که موجب اذيت و آزار مردم مي شوند. کلمه عدوان همه گونه تجاوز را شامل مي‏شود، چه تجاوز (گذر کردن از حدّ و مرز) جايز و پسنديده و چه تجاوز ممنوع و مذموم، چون مي‏بينيم در قرآن کريم در هر دو معنا استعمال شده، درعبارت "من يفعل ذلک عدوانا و ظلما " در تجاوز ممنوع استعمال شده، و در آيه : فلا عدوان الا علي الظالمين که از آن بر مي‏آيد، در مورد ظالمان عدوان پسنديده است(به همين جهت امام علي عليه السلام فرموده اند: "روز مظلوم عليه ظالم شديدتر است از روز ظالم عليه مظلوم"(نهج البلاغه) در واقع مظلوم زير سلطه ظالم مدت زيادی از ترس جانش سکوت کرده و اين تجاوز از حد و عدوان به هنگام انتقام نتيجه و ثمره و تاوان صبر و تحمّل تلخ و رنج آوری است که مظلوم در اين مدت انتظار کشيده است) و در آيه : و تعاونوا علي البر و التقوي، و لا تعاونوا علي الاثم و العدوان، نيز به معناي ناپسند آن آمده، پس معلوم مي‏شود کلمه عدوان معنايي وسيع‏تر از کلمه ظلم دارد، و اعم از ظلم است) (لغتنامه قرآني سلام)
قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ(قصص17): گفت: اي پروردگارم به واسطه ي آنچه به من نعمت دادي، پس هرگز پشتيبان مجرمان نمي شوم.
در ادامه به نقل چهل و چهار حديث از معصومين عليهم السلام در در مورد ظلم و ظالم مي پردازيم.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"ستمكاران و يارانشان در آتشند"(کنز العمال)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"هنگامي که روز قيامت شود ندا دهنده اى ندا دهد : "كجايند ستمگران و ياران آنها؟ همان كسانى كه دواتى براى آنان ليقه كرده، يا سرِ كيسه اى را براى آنان بسته، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده اند. اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد""
(بحار الانوار)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
" هر كه ستمگرى را در ستمش يارى رساند ، روز قيامت در حالى آيد كه بر پيشانيش نوشته شده است : "نا اميد از رحمت الهي""(کنز العمال)
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"هر كس ستمگرى را ياري كند، پروردگار او را بر وى مسلّط گرداند(به ظلم همان ظالم گرفتار مي شود)"(کنز العمال)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"هر كس با ظالمي قدم زند براي اينکه ياريش کند در حالي که مي داند او ظالم است، از اسلام خارج شده است"(کنز العمال)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"هر كه با ستمگرى راه رود مجرم است، پروردگار مى فرمايد : "ما از مجرمان انتقام مى گيريم"(سوره مبارکه سجده آيه شريفه 22)"(کنز العمال)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
"کسي که سلطان ظالمي را بستايد يا خود را براي او از روي طمع کوچک و پست کند با او در آتش جهنم همنشين خواهد بود" (التجارة الوسائل)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
براي ظالم دشمن و براي مظلوم ياور باشيد(نهج البلاغه)
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
"اگر خوش دارى كه روز قيامت با من باشى، ياور ستمگران مباش"(بحار الانوار)

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
(در مورد آيه "و لا تَرْكَنُوا إِلى الَّذِينَ ظَلَمُوا: حتي به مقدار کم هم به کساني که ظلم کردند، متمايل نشويد و دل خوش نکنيد)
"هر كه نزد سلطان رود و آرزو داشته باشد او همين قدر زنده بماند كه دستش را در جيب خود برد و عطايي به او کند، به ستمگر متمايل شده است"(کافی)

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
"هر كه ستمگرى را عليه ستمديده اى يارى رساند، پيوسته پروردگار عزّ و جلّ بر او خشمگين باشد، تا زمانی كه از كمك به ستمگر دست بردارد"(بحار الانوار)

امام رضا عليه السلام مي فرمايند:
"هر كس ظالمی را يارى كند، ظالم است و هر كه ستمگرى را وا گذاشته و يارى نکند، عادل است"(بحار الانوار)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
بهترين فرمانروايان كسى است كه ظلم را بميراند و عدل را زنده گرداند(غرر الحکم)

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
(در پاسخ به سؤال از ياری ستمگر در صورت تنگدستى و فشار زندگى)
"من خوش ندارم براى ستمگران حتى گرهى ببندم يا سر مشكى را محكم كنم، گر چه از شرق تا غرب عالم را به من دهند و حتى قلمى را برايشان در مركّب زنم. همانا ياران ستمگران روز قيامت در خيمه ای از آتش به سر برند تا آن كه پروردگار در ميان بندگان حکم كند"(کافی)

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
"اگر بنى اميه كسى را نمى يافتند كه برايشان بنويسد و ماليات جمع آورى كند و برايشان بجنگد و در جماعتشان حاضر شود ، هرگز نمى توانستند حق ما را سلب كنند"(کافی)

امام باقر عليه السلام مي فرمايند:
از ما نيست و از شما (شيعيان) هم نيست كسى كه به مردم ظلم كند(شرح الاخبار)
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
"چون روز قيامت منادي ندا ميکند ستم کاران کجايند ، ياري کنندگان ستمکاران کجايند ، شبيه هاي ستمکاران کجايند ، حتي کسي که براي آنها قلمي تراشيده يا دواتي آماده کرده باشد تا حکم ظلمي بنويسد پس تمام آنها را در تابوتي از آهن جمع شده و در آتش جهنم انداخته می شوند"(وسائل الشيعه)

امام کاظم عليه السلام مي فرمايند:
"داخل شدن در کار حاکمان و سلاطين ظالم و ياري کردن آنها و سعي کردن در انجام مقاصدشان هم پاية کفر است و نگاه کردن به آنها از روي عمد از گناهان کبيره اي است که سزاوار آتش مي شود"(وسائل الشيعه)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
هر كس با مردم معامله کند ولي به آنان ظلم نكند و با آنان گفتگو کند ولي دروغ نگويد، و به آنان وعده دهد ولي عهد شکني نکند، جوانمرديش كامل، عدالتش آشكار شده و برادرى با او واجب و غيبتش حرام است(خصال)

لقمان حكيم عليه السلام مي فرمايند:
اي فرزندم هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر کسي که زيردست توست، فرا خواند، پس قدرت پروردگار را بر خودت به يادآور(ارشاد القلوب)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
ظلم به اجير(کارگري که براي انجام کاري وعده پرداخت اجرت و مزدي به او داده اند) در مورد اجر و مزدش ، از گناهان بزرگ است(بحار الانوار)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
با نهايت تلاشتان به پروردگار پناه ببريد از اين كه ظلم كنيد يا مورد ظلم واقع شويد(نه ظلم کنيد و نه زير بار ظلم برويد)
(نهج الفصاحه)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
"هرکس سرفرازي و عزّتي را به ظلم و باطل طلب کند، پروردگار او را وارث خواري و ذلّتي مي کند به انصاف و حقّ "(شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد)

امام باقر عليه السلام مي فرمايند:
ظلم در دنيا ، همان ظلمات(تاريکيها) در آخرت است(ثواب الاعمال)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
بدترين مردم كسى است كه به مردم ظلم مى كند(غرر الحکم)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
هر كس شمشير ستم از غلاف بيرون كشد، خود با آن كشته شود(نهج البلاغه)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
اگر كسى از روى ظلم، تازيانه اى به كسى زند، پروردگار بر او تازيانه اى از آتش خواهد زد(دعائم الإسلام)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
دل هاى رعيت(مردم) خزائنِ حاكمانشان مي باشد، پس آنچه از عدالت و يا ظلم در آنها بگذارند، همان را خواهند يافت(غرر الحکم)
امام علي عليه السلام مي فرمايند:
عدالت را با جدّيت به کار گير و از زورگويى و ستمگرى بپرهيز زيرا زورگويى مردم را به ترك وطن وا مى دارد، و ستم آنان را به قيام مسلّحانه مى كشاند(نهج البلاغه)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
تعلّل ورزيدن و طولاني نمودن توانگر(تأخير در پرداخت بدهي براي کسي که داراست)، ظلم است(الموطّأ)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
هنگامى كه ناعادلانه حکمراني کنند، بركت ها از بين مى روند(معدن الجواهر)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
"چيزي در تغيير نعمت‌ و سرعت‌دادن به عذاب قوي‌تر از حکمراني بر اساس ظلم نيست پس به يقين پروردگار دعاي مظلومان را مي شنود و اوست که براي ظالمان در کمين است "(تحف العقول)

امام سجاد عليه السلام مي فرمايند:
پروردگارا، از پيشگاه تو عذر مى خواهم از اين كه در حضور من به مظلومى ظلم شده باشد و او را يارى نكرده باشم(صحيفه سجاديه)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
هر كس از پروردگار خود بترسد، دست از ظلمش مي کشد(بحارالانوار)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
غضب الهي بر آن كه به كسى ستم مى كند كه ياورى جز پروردگار نمى يابد، بسيار شديد است(کنز العمال)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
آن كه بر بندگان پروردگار ستم كند پروردگار نيز به غير از بندگانش، دشمن اوست(غرر الحکم)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
از نفرين مظلوم بترسيد اگر چه كافر باشد، زيرا در برابر نفرين مظلوم پرده و مانعى نيست(نهج الفصاحه)
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
به يقين مردم آنگاه كه ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مى رود كه پروردگار همه را به عذاب خود گرفتار سازد(نهج الفصاحه)

امام سجاد عليه السلام مي فرمايند:
خدايا به تو پناه مى برم... از اين كه ظالمى را يارى كنيم و يا مظلوم و دلسوخته اى را بى ياور گذاريم و يا آنچه حق ما نيست بخواهيم(صحيفه سجاديه)

امام صادق عليه السلام مي فرمايند:
پروردگار هيچ پيامبرى را جز به نيكى و عدالت مبعوث نکرده و نمي کند(بحار الانوار)

امام حسين عليه السلام مي فرمايند:
(از وصاياي ايشان قبل از شهادت به فرزندشان امام سجاد عليه السلام)
"اي فرزندم مبادا به کسي ظلم کني که بر عليه تو ياريگري جز الله ندارد"(کافي)

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند:
ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب هايش به نماز و روزهايش به روزه بگذرد(مشكات الانوار)

امام جواد عليه السلام مي فرمايند:
"عمل کننده به ظلم و ياريگر او و راضي به آن، شريک هستند"(کشف الغمّه)

امام علي عليه السلام مي فرمايند:
"هيچ سلطاني(هر صاحب سلطه و سلطنتي) نيست که پروردگار به او قوّت و نعمتي داده باشد، آنگاه او با جدّيت از آن، بر ظلم به بندگانش کمک بگيرد مگر اينکه حقّي است بر پروردگار(پروردگار بر خود واجب نموده) که آن را از او بِکَنَد(با اينکه به شدت به آن قدرت و نعمت چنگ انداخته آن را از او جدا کند) مگر به گفتار پروردگار تعالي نظر نکرده اي که: "إِنَّ اللهَ لاَ يغَيرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّي يغَيرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ""(ارشاد القلوب)
علي اکبر رستگار
09177168414
25 مهر1401
٭نسخه ي به روز شده اين نوشتار را از کانال قرآنٌ مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام دريافت نموده همچنين از ساير توليدات اين جلسه با عناوين ذيل به صورت رايگان بهره مند شويد:
٭ آموزش قواعد روخواني و تجويد قرآن کريم با استفاده از شعر و نقاشي و فيلم و نرم افزار
٭نرم افزارهاي حفظ قرآن کريم حين نقاشي
٭لغتنامه قرآن کريم (لغتنامه قرآني سلام) با ترجمه و توضيح بيش از 12 هزار کلمه قرآن کريم
٭ ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومي قرآن کريم(به نام قرآن مبين)، نگارش اين ترجمه با دو هدف صورت گرفته است: کلمه به کلمه بودن اين ترجمه با توجه به اين خصوصيت قرآن کريم است که انتخاب تک تک کلمات و حروف و حتي ترتيب آنها بي حکمت نيست پس دانستن معني دقيق جملات در فهم منظور و مقصود اصلي آيات بسيار مهم است دوم اينکه پس از دانستن معني دقيق جملات مخصوصاً براي فهم آيات متشابه بنا به توصيه خود قرآن بايد از "راسخون في العلم" که همان معصومين عليهم السلام هستند کمک گرفت بنابراين پس از ترجمه کلمه به کلمه توضيحات لازم براي درک آيات از سخنان معصومين و همچنين ديگر آيات قرآن کريم به ترجمه اضافه شده است تا در اين ترجمه از انتقال مفهوم اصلي به مخاطب، اطمينان حاصل شود. به اين ترتيب اين ترجمه، فهم قرآن را براي عموم مردم بسيار ساده مي گرداند به اين شکل که خواننده بدون احتياج به داشتن تحصيلات حوزوي با خواندن اين ترجمه بدون مراجعه به کتابي ديگر يا راهنمايي اشخاص، مفهوم آيات را درک مي نمايد و از کلام الهي لذت مي برد. به مرور هر صفحه از اين متن پس از تکميل تحت عنوان "يک جرعه از کوثر" در گروه واتساپ و کانال تلگرامي قرآن مبين به همراه سؤالي از متن درج مي گردد که با پاسخ به اين سؤالات و سؤالات ديگر متناسب با تمامي گروههاي سني و کسب امتياز، از جوائز اين گروه نيز بهره مند گرديد. جهت عضويت در اين گروه در واتساپ و شرکت در مسابقات آن، يک پيامک به شماره 09177168414 با عنوان متقاضي عضويت در گروه قرآن مبين ارسال کنيد. ضمناً تا کنون دوازده جزء از اين ترجمه تکميل گرديده که فايل آن جهت دانلود در وبلاگ قرآن مبين قرار داده شده است. پس از تکميل هر جزء از اين ترجمه متن pdf و Wordآن به روز مي گردد که از آدرسهاي ذيل مي توانيد به صورت رايگان آن را دانلود کنيد.
٭آموزش ترجمه قرآن کريم به زبان ساده
٭پرسش و پاسخهاي قرآني
٭ آداب اجتماعي در قرآن کريم
٭معاني و تفاسير سوره هاي جزء سي ام قرآن کريم به صورت شعر و سرود
٭مجموعه قرآن و علم روز (معجزات علمي قرآن کريم)
٭مجموعه ي کارتهاي قرآن و ترجمه به دو شيوه ي سرودهاي قرآني و يک آيه ، يک نقاشي
٭بحثهاي روايتي و تفسيري و نقل احاديث مربوط به آيات قرآن کريم در مجموعه هاي "يک آيه يک حديث" ، "آيات مثاني" و "کلمات معجزه"و ...

جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام www.mobin110.blogfa.com
کانال تلگرامي: https://t.me/QURANMOBIN110
لینک دریافت فایل به صورت پی دی اف
چهل و چهار حدیث درمورد ظلم و ظالم


برچسب‌ها: ظلم, ظالم, حمایت از ظالم
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در یکشنبه بیست و نهم دی ۱۳۹۸ و ساعت 8:50 |