🍀پرسش: بر اساس قرآن کریم، آیا به زیارت اهل قبور رفتن صحیح است؟
🌿خلاصه جواب:
ایستادن بر سر قبر افراد نیکوکار و خداپرست در قرآن کریم مجاز شمرده شده است و این ایستادن برای توقف کننده یا کسی که در قبر است بدون فایده نیست چون اهل قبور، در آیاتی از قرآن کریم "من فی القبور: کسانی که در قبرها هستند"خطاب شده اند و این به ارتباط ویژه روح با جسد درون قبر اشاره می کند و از این بالاتر "مأیوس بودن از اهل قبور" صفت کفار شمرده شده است.
🌿مأخذ:
🌿مجاز بودن توقف بر سر مزار نیکوکاران و خداپرستان:
در این آیه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از توقف بر سر قبر منافقان و فاسقان، منع شده است واضح است که خلاف این حالت مجاز است:
وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَداً وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ کَفَرُواْ بِـﭑللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُواْ وَهُمْ فَاسِقُونَ
(توبه84)- و هرگز به جنازه هيچ کدام از آنان نماز مخوان و بر گورش نايست؛ یقیناً آنان به الله و پيامبرش کافر شدند و در حالی که نافرمان بودند از دنيا رفتند.
🌿ارتباط ویژه روح با جسد درون قبر:
وَأَنَّ ﭐلسَّاعَةَ ءَاتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ ﭐللَّهَ يَبْعَثُ مَن فِي ﭐلْقُبُورِ ﴿7﴾
(حج7)- و اینکه قيامت آمدنی است، هيچ شکی در آن نيست، و يقيناً الله کسانی را که در گورهايند، برمی انگيزد.
و دیگر آیات(يس51)- (يس52)- (ق44)-(فاطر22)
البته در سوره مبارکه عادیات آیه شریفه 2 از عبارت" مَا فِي ﭐلْقُبُورِ: آنچه در قبرهاست"استفاده کرده که با فعل قبلش" بُعْثِرَ: زیر و رو شد" هماهنگ تراست.
🌿مأیوس بودن از اهل قبور، صفت کفار
يَا أَيُّهَا ﭐلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَوَلَّوْاْ قَوْماً غَضِبَ ﭐللَّهُ عَلَيْهِمْ قَدْ يَئِسُواْ مِنَ ﭐلْئَاخِرَةِ کَمَا يَئِسَ ﭐلْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ ﭐلْقُبُورِ ﴿13﴾
(ممتحنه13)- ای مؤمنان! با قومی که الله بر آنان خشم گرفته دوستی نکنيد. آنان يقيناً به گونه ای از آخرت مأيوسند، که کافران از اهل قبور
🌿مخالفین این نظر بیشتر به آیه اول و دوم سوره تکاثر استناد می کنند که البته با کمی دقت در این دو آیه پی می بریم که در آنها تفاخر و برتری جویی مذمّت شده نه زیارت قبور چون برای اثبات برتری تعدادشان پس از شمردن افراد قبیله به شمارش قبرها روی آوردند.
برچسبها: ❓پرسش و پاسخ قرآنی
