بسم الله الرحمن الرحيم

جهت آسان نمودن جستجو متن کامل ترجمه تفسیر المیزان در یک سند WORDجمع آوری شده است این ترجمه از استادسيد محمد باقر شريف موسوي ، معروف به سيد محمد باقر موسوي همداني فرزند حجة الاسلام و المسلمين مرحوم سيد هادي گروسي تغمده الله بغفرانه می باشد.

راهنما

براي باز شدن پنجره جستجوکليدهاي

ctrl+F

رافشاردهيد وکلمه مورد نظر خود را تايپ کنيدوبراي جستجوي تفسير کامل يک سوره مثلاًبراي يافتن ابتداي تفسير سوره واقعه در پنجره جستجو" (واقعه1)-" راتايپ کنيد(به فاصله هاهم توجه داشته باشيد)

اگر خواستيد به ابتداي بحث تفسيري دسته آياتي که شامل يک آيه خاص ميشوند برويد مثلاًبراي يافتن تفسير آيه سي ام سوره طه در پنجره جستجو تايپ کنيد (طه30)- (ي=SHIFT+X)

اگر خواستيدمثلاَ تمام شأن نزولها را مشخص کنيد در پنجره جستجو تايپ کنيد" شأن نزول" وگزينه Highlight all items found in

راعلامت بزنيد بااين عمل هم تعداد موارد يافت شده در پنجره جستجو درج مي شود وهم تمام کلمات به حالت انتخاب در مي آيند ومي توانيد همزمان همگي را به يک رنگ دلخواه در آوريد(به شرطي که برنامه WORDرا نصب کرده باشيد)

دریافت فایل:

دانلود متن کامل ترجمه تفسیر المیزان (WORD)

دانلود متن کامل ترجمه تفسیر المیزان (PDF)

پس از دریافت فایل اگر برنامه WIN.RARبرروی کامپیوتر شما نصب باشد روی فایل دریافتی کلیک راست کرده وEXTRACT HEREرا انتخاب کنید

دریافت فایل:

WINRAR-3.7

فايل فوق ازمجموعه نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام تهيه شده است جهت دانلود اين نرم افزار مي توانيد به اين صفحه از وبلاگ برويد :

دانلود نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآني آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام

کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرموده اند:" هرگاه حديثى از من به شما برسد، آن ‌را بر قرآن عرضه کنيد و با عقلتان بسنجيد، اگر مطابق بود، قبول کرده و گرنه به پهناي ديوار بکوبيد" (روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن) پس بر اين اساس حديثي که مخالف قرآن کريم باشد قطعاً از زبان معصومين عليهم السلام نيست و قابل اعتنا نمي باشد(گرچه یاری گرفتن از احادیث صحیح برای فهمیدن منظور اصلی آیات ضروری است). از طرفی مترجمین قرآن هم یا سلیقه خود را که غالباً اثر گرفته از احادیث جعلی است بر قرآن تحمیل نموده اند یا به هنگام ترجمه به این موضوع دقت نکرده اند که درکوچکترین اجزاء و ریزه کاریهای هر آیه مانند حروف اضافه یا وزن افعال یا ترتیب کلمات و ... نیزحکمتی نهفته است و همین ترجمه های اشتباه یا ناقص یا مغرضانه دستاویزی شده است برای منکرین قرآن کریم، به همین دلیل پس از نوشتن لغتنامه قرآن کریم(لغتنامه قرآنی سلام) تصمیم به نوشتن ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم کردم که تا کنون هشت جزء آن به اتمام رسیده و به هر انسان محترمی که آسمانی و بی نقص بودن قرآن برای دستورالعمل زندگی بودن، را قبول ندارد می گویم که این ترجمه را مبنای قضاوت خود بگذارد و آنگاه بدون در نظرگرفتن عملکرد پر عیب و نقصِ مدعیان دروغین ایمان و عمل به قرآن، ببیند بهتراز قرآن کریم، کتاب هدایتی پیدا می کند.

نزد ربّش نبیّ، زِ قومِ خود شکایت

در عمل به قرآن، می بَرَد قیامت(ترجمه آیه شریفه 30 از سوره مبارکه فرقان به شعر)

لینک دریافت فایل:

قرآن مبین (ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم) فایل پی دی اف PDF

قرآن مبین (ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم) فایل وُرد WORD

دریافت رایگان فایل کتاب:

چرا قرآن کریم سخن پروردگار متعال و معجزه است؟

(به همراه مقایسه بین نسخه 1400 سال پیش قرآن کریم و نسخه امروزی آن)


برچسب‌ها: المیزان یک سند WORD
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در شنبه ششم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 14:48 |

این مسابقه برای سنین ابتدایی و راهنمایی تهیه شده و فایل آن که به صورت WORDمی باشد جهت استفاده مدارس و مراکز فرهنگی در آخر همین متن جهت دانلود قرار داده شده است.

سه برگ A4 به صورت پشت ورو را پرینت کرده و روی هم قرار دهید و از وسط تا نموده و منگنه کنید آنگاه کتابچه ای  که شامل5 داستان از حضرت زهرا (سلام الله علیها) است درست می شود که مقابل هر داستان یک نقاشی بدون رنگ در صفحه مقابل آن قرار داده شده است شرکت کننده ها باید پس از مطالعه داستانها نقاشی روبروی آنها را بر اساس داستان رنگ آمیزی وتکمیل کنند.

دریافت فایل:

مسابقه تلألؤ زهرا

 

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

 

https://telegram.me/QURANMOBIN110

 


برچسب‌ها: مسابقات قرآنی مذهبی
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در شنبه بیست و هفتم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 18:39 |
در این مسابقه که برای گروه سنی بزرگسال طراحی گردیده است با استفاده از تفسیر المیزان به بررسی ۱۹آیه قرآن که درآنها بنا به روایات نقل شده در بحثهای روایتی این تفسیر به وجود مقدس امام حسین (علیه السلام)اشاره شده .پرداخته می شود.

 

فایل مسابقه که شامل یک متن شش صفحه ای  و۱۶سوال همراه باپاسخنامه می باشد درذیل آورده شده است.متن در برنامهWORDتهیه شده است.

دریافت فایل:

امام حسین(علیه السلام)در قرآن کریم(مورد استفاده ایام ولادت یا شهادت حضرت امام حسین -علیه السلام وایام محرم)

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110


برچسب‌ها: مسابقات قرآنی مذهبی
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در چهارشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 12:13 |

بسم الله الرحمن الرحیم

دانستن معانی که در بابهای مختلف به معنای اصلی فعل اضافه می شود کمک بسیاری به دست یافتن به مقصود اصلی آیات می کند به همین منظور با رجوع به کتاب صرف متوسطه تألیف آقای حمید محمدی خلاصه ای ازاین مبحث را برای استفاده شیفتگان فهم آیات قرآن در ذیل می آوریم .

باب افعال:(أَفْعَلَ-یُفْعِلُ-إِفْعال)

1-متعدی کردن فعل لازم(تعدیة):

مثال : ضَحِکَ علیٌ علی خندید

أَضحَکَ علیٌ سعیداً علی سعید را خنداند

قرآن: إنه هو أَضحَکَ و أبکی اوست که می خنداند و می گریاند

2-مفعول را دارای صفتی یافتن(وجدان الصفة):

مثال: أعظمتُ الله : خدا را با عظمت یافتم

قرآن :فلمّا رأینه أ کبَر نه: وقتی او را دیدند بزرگ یافتند

3- فاعل دارای ماده فعل شود یا مفعول را دارای ماده فعل کنیم(واجدیت)(با توجه به ریشه فعل صاحب اسمی شود که با فعل هم ریشه است):

مثال :أورَقَ الشجرُ: درخت دارای برگ شد

قرآن:فأَقبرَه: در قبرش نهاد

أَثمَرَ: میوه دار شد

4-داخل شدن فاعل در زمان ،مکان یا عدد

أعرَق زیدٌ: زید وارد عراق شد

قرآن :فَأَصْبَحَ مِنَ ﭐلْخَاسِرِينَ داخل صبح شد در حالیکه از زیانکاران بود

5-نسبت فعل به غیر فاعل:

مثال:أَکسد الکاسبون: کاسبها بازارشان کساد شد

6-رسیدن به وقت:

مثال:أَحصَدَ الزرعُ: وقت درو زراعت رسید

7-مبدأ فعل را از فاعل یا مفعول برطرف کردن(سلب):

مثال:أَفزعتُ سعیداً: فزع و بیمناکی سعید را برطرف کردم

8-ضد معنای ثلاثی مجرد:

مثال :تَرَبَ زیدٌ زید خاک نشین و تهیدست شد

أترَبَ زیدٌ مال در دست زید چون خاک شد یعنی ثروتمند گردید.

الإمام علی (علیه السلام):الدنیا تُخلِقُ الأبدان:همانا جهان پیکرها را فرسایش می دهد.

قرآن: وَأَمَّا ﭐلْقَاسِطُونَ فَکَانُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَباً: و اما منحرفين براي دوزخ هيزم خواهند بود.

وَأَقْسِطُواْ إِنَّ ﭐللَّهَ يُحِبُّ ﭐلْمُقْسِطِينَ: عدالت را گسترش دهيد که خدا عدالت ‏گستران را دوست مي ‏دارد.

باب تفعیل:(فَعَّلَ-یُفَعِّلُ-تَفْعیل(تَفْعال-تَفْعِلة-فَعال-فِعال-فِعّال))

1--متعدی کردن فعل لازم(تعدیة):

قرآن: نزّل علیک الکتاب: نازل کرد برتو کتاب را

2-دلالت بر زیادی فعل یا فاعل یا مفعول دارد(تکثیر)

قرآن: غَلَّقَتِ الأبواب :درهای زیادی را بست

3-مبالغه(تفاوتش با تکثیر این است که در تکثیر بیشتر کمیت و در مبالغه بیشتر کیفیت مد نظر است)

مثال : صرَّحتُ الحقَّ: حق را کاملاً آشکار کردم

قرآن: قَدْ صَدَّقْتَ ﭐلرُّؤْيَا:آنچه در رؤیا دیدی کاملاً تصدیق کردی (مأموریتت را کاملاً به انجام رساندی)

4-تدریج:

قرآن: إنّا نحن نزَّلنا الذکر: ما این قرآن را به تدریج نازل کردیم

5-نسبت دادن ماده فعل به مفعول(نسبت):

قرآن: وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ ﭐللَّهِ: و هر کس حرمت ‏يافتگان خداي را بزرگ بدارد

6-ضدمعنای باب افعال:

قرآن:إِنَّنَا نَخَافُ أَن يَفْرُطَ عَلَيْنَا: بيم داريم در آزارمان زیاده روی کند

هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ:آنها هرگز کوتاهی نمی کنند

*مصدر باب تفعیل در وزنهای دیگری هم به کار می رود کلمات زیر هم مصدر باب تفعیلند:

تَکرار-تَجربة-سَلام-کِذاب-کِذَّاب

باب مفاعله(فاعَلَ-یُفاعِلُ-مُفاعِلَة)

1-مشارکت(معنای غالب باب مفاعله)

درحالیکه هر دو طرف هم فاعلند و هم مفعول بهتر است آغاز کننده به صورت فاعل و دیگری به صورت مفعول آورده شود:ضارب سعیدٌعلیّاً علی وسعید با هم زد وخورد کردند

قرآن: وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ ﭐلْمَسْجِدِ ﭐلْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوکُمْ فِيهِ: و نزد مسجدالحرام با آنان نجنگيد مگر آن که در آنجا با شما بجنگند (آنان شروع کننده جنگ باشند. در اینجا مشارکت در قتل، معنی جنگ می دهد. دقت کنید که به ندرت پیش می آید هر دو طرف کشنده باشند)

(صافات141)-پس قرعه انداختند و او از مغلوبين شد.

2-تکثیر

ءَاجَرکَ الله :خداوند اجر بسیار به تو دهد

3-تعدیه(متعدی کردن فعل لازم)

بَعُدَ :دورشد بَاعَدَ :دور کرد

قرآن: وَلَـکِن بَعُدَتْ عَلَيْهِمُ: ولي بنظرشان دور آمد

رَبَّنَا بَاعِدْ بَيْنَ أَسْفَارِنَا : پروردگار ما بين سفرهاي ما فاصله زياد قرار ده .

4-همان معنی ثلاثی مجرد

*معمولاً هرگاه درباب مفاعله فعلی به خدای تعالی نسبت داده می شود در همین معنای چهارم است

قرآن :قاتَلَهُم الله یُخَادِعون الله

باب تفعُّل:(تَفَعَّلَ-یَتَفَعَّلُ-تَفَعُّل)

1-مطاوعه (قبول اثر فعل)باب تفعّل برای قبول اثر باب تفعیل به کار می رود:

علّمتُ زیداً فَتَعَلَّمَ : به زید یاد دادم پس یاد گرفت.

قرآن : فَتَلَقَّىٰ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ ﭐلتَّوَّابُ ﭐلرَّحِيمُ

(بقره37)-و آدم از پروردگار خود سخناني فرا گرفت و خدا او را بخشيد که وي بخشنده و رحيم است.

رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنتَ ﭐلسَّمِيعُ ﭐلْعَلِيمُ

(بقره127)-...اين خدمت اندک را از ما بپذير که تو شنواي دعا و داناي به نيات هستي.

2-تکلّف :خود را به رنج انداختن (فاعل می خواهد چیزی غیر واقعی را به زحمت به خود منسوب کند )

قرآن:...وَمَا أَنَاْ مِنَ ﭐلْمُتَکَلِّفِينَ

(ص86)-...و من از آنها نيستم که چيزي را که ندارند به خود مي‏بندند.

3-تدریج:

قرآن:...قَدْ يَعْلَمُ ﭐللَّهُ ﭐلَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنکُمْ...

(نور63)-...خدا از شما کساني را که نهاني در مي‏روند مي‏شناسد (تسلّل آن است که کسی خود را از میان جمعیتی کم کم وآرام آرام بیرون کشد به نحوی که نخواهد کسی متوجه شود)

قرآن: يَتَجَرَّعُهُ ...

(ابراهيم17)-به زحمت ، جرعه جرعه آن را سر مي‏کشد

4-تجنُّب : (اجتناب کردن فاعل از ماده فعل)

تأثَّمَ سعيدٌ : سعید از گناه دوری کرد

5-تلبُّس :(فاعل چیزی را که فعل از آن مشتق شده بپوشد)

تقمَّصَ سعیدٌ : سعیدپیراهن پوشید

6-صیرورت(به حالتی در آمدن):

تسلَّمَ خالدٌ : خالد مسلمان شد

باب تفاعل:(تَفاعَلَ-یَتَفاعَلُ-تَفاعُل)

1-مشارکت:

قرآن: ...تَعَاوَنُواْ عَلَى ﭐلْبرِّ وَﭐلتَّقْوَىٰ

(مائده2)-...يکديگر را در کار نيک و در تقوا ياري کنيد

2-تظاهر:

تمارضَ علیٌ : علی خودش را به مریضی زد

قرآن : ﭐثَّاقَلْتُمْ إِلَى ﭐلْأَرْضِ *

(توبه38)-...به زمين سنگيني مي‏ کنيد (خودتان را ناتوان جلوه می دهید)

3-مطاوعه (قبول اثر فعل):

باعدتُ سعیداً فتباعد: سعید را دور کردم پس دور شد

إِذَا أَخَذَتِ ﭐلْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَﭐزَّيَّنَتْ

(يونس24)-...همينکه زمين منتها درجه خرمي خود را يافت ، و آراسته شد ،

4- تدریج:

تزایَدَ المطر : باران آرام آرام زیاد شد

*هرگاه فاء الفعل در بابهای تفعّل وتفاعل یکی از12حرف (ت ،ث،ج،د،ذ،ز،س،ش،ص،ض،ط،ظ)باشدجایز است حرف (ت)این دو باب را همجنس فاء الفعل کرده در آن ادغام کنیم برای پرهیز از ابتدا به ساکن از یک همزه وصل کمک می گیریم :

تَثاقَل ثَثاقل ثْثاقل اثْثاقل اثّاقلَ

*تَتَضارَبون ← تَضارَبون

*

باب افتعال:(إِفْتَعَلَ-یَفْتَعِلُ-إِفْتِعال)

1-مطاوعه(اثرپذیری)

جَمَعتُ النّاسَ فَاجتَمَوا (مردم را جمع کردم وآنان جمع شدند)

قرآن: وَ قِيلَ لِلنَّاسِ هَلْ أَنتُم مُّجْتَمِعُونَ

و به مردم گفتند آیا شما جمع می شوید (شعراء39)

2-کوشش و مبالغه:

اکتسبتُ العلم:با کوشش فراوان دانش به دست آوردم

قرآن: لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا ﭐکْتَسَبَتْ

نیکي‏هاي هر شخصي به سود خود او و بديهايش نيز به زيان

خود او است .(بقره286)

3-اتِّخاذ(فراهم آوردن ماده فعل)

اختَبَزتُ الخبزَ:نان راپختم

4-طلب:

اعتذرتُ سعیداً:ازسعید عذر خواهی کردم

قرآن: لَا تَعْتَذِرُواْ قَدْ کَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِکُمْ

عذر نياوريد ، که بعد از ايمانتان کافر شديد (توبه66)

5-معنای ثلاثی مجرد:

اجتذبتُ ثوب سعید: لباس سعیدرا کشیدم

6-مشارکت:

اختصم علیٌ وسعیدٌ: علی وسعید با هم دشمنی کردند

قرآن: هَذَانِ خَصْمَانِ ﭐخْتَصَمُواْ فِي رَبِّهِمْ

اين دو طايفه دشمنان هم هستند که در مورد پروردگارشان با يکديگر مخاصمه کرده‏اند (حج19)

*تفاوت حالت مشارکت درباب مفاعله با بابهای تفاعل وافتعال این است که در باب مفاعله شروع کننده اعراب فاعلی می گیرد و دیگری حالت مفعولی ولی در باب تفاعل وافتعال هردو رابه صورت فاعل می آوریم.

*در باب افتعال در حالتهای زیر حروف مبدّل می شوند:

-اگر فاءالفعل (و) یا (ی) باشد به(ت) تبدیل وسپس در (ت) باب افتعال ادغام می شوند :مثل إتِّحاد

استثنائاً در مورد أَخَذَ هم این حالت اتفاق می افتد:إتِّخاذ

-اگر فاءالفعل (ص،ض،ط،ظ)باشد (ت) باب تبدیل به (ط) می شود:اضطراب

قرآن: وَﭐصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ

در کار عبادتش شکيبا باش (مريم65)

- اگر فاءالفعل (د،ذ،ز)باشد (ت) باب تبدیل به (د) می شودو جایز است که (د)و(ذ)را هم در هم ادغام کنیم:

زَجَرَ –ازتَجَرَ-ازدَجَرَ ذَکَرَ-اذتَکَرَ-اذدَکرَ-ادَّکَرَ

قرآن: وَقَالُواْ مَجْنُونٌ وَﭐزْدُجِرَ

و گفتند : جن زده شده و مضرت ديده است. (قمر9)

قرآن:وَﭐدَّکَرَ بَعْدَ أُمَّةٍ

و پس از مدتي بخاطر آورد (يوسف45)

-هرگاه عین الفعل فعلی در این باب یکی از12حرف (ت ،ث،ج،د،ذ،ز،س،ش،ص،ض،ط،ظ)باشدجایز است حرف (ت)این دو باب را همجنس عین الفعل کرده در آن ادغام کنیم سپس فاء الفعل را مفتوح یا مکسور کنیم وچون از همزه باب بی نیاز می شویم آن را حذف می نماییم:

خَصَمَ-اختَصَمَ-اخصَصَمَ-اخَِصَّمَ-خَِصَّمَ-یَخَِصِّمُ

قرآن: وَهُمْ يَخِصِّمُونَ

در حالي که سرگرم مخاصمه باشند. (يس49)

باب انفِعال:(اِنْفَعَلَ-یَنْفَعِلُ-اِنْفِعال)

تنها معنای این باب مطاوعه(اثرپذیری) است:

کسرتُ القلم فانکسر :قلم را شکستم پس شکسته شد

قرآن: فَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنِ ﭐضْرِب بِّعَصَاکَ ﭐلْبَحْرَ فَـﭑنفَلَقَ

به موسي وحي کرديم که عصاي خويش را به دريا بزن ، پس بشکافت (شعراء63)

باب افعِلال(افْعَلَّ-یَفْعَلُّ-افْعِلال)

1-داخل شدن فعل در ماده فعل :

اِسْوَدُّ الیلُ: شب وارد سیاهی شد

قرآن: ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ کَظِيمٌ

رويش از شدت خشم و ناراحتي سياه مي ‏شود. (زخرف17)

2-مبالغه:

ابیضَّ الثوبُ:لباس بسیار سفید شد

قرآن: يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ

روزي که چهره‏ هايي سفيد و چهره ‏هايي سياه مي‏شود (آل عمران106)

باب استفعال:(استَفعَلَ-یستفعِلُ-استفعال)

1-طلب(معنای غالب این باب است)

قرآن: وَإِنِ ﭐسْتَنصَرُوکُمْ فِي ﭐلدِّينِ

اگر از شما در راه دين نصرت بخواهند شما بايد ياريشان کنيد(انفال72)

2-مفعول را دارای صفتی یافتن:

استکرمتُ سعیداً:سعید را با کرامت یافتم

وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ﭐلَّذِينَ ﭐسْتُضْعِفُواْ فِي ﭐلْأَرْضِ

و خواستيم بر آنان که در زمين ضعيف شمرده شدند منت نهیم...(قصص5)

3-قرار دادن ماده فعل برای مفعول :

استخلفتُ سعیداً:سعید را جانشین خود کردم

قرآن: وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْماً غَيْرَکُمْ

پروردگارم قومي غير شما جانشین می کند. (هود57)

4-تحول:(فاعل از حالتی به حالتی دیگر در آید که ماده فعل برآن دلالت می کند):

استحجر الطین :گل سنگ شد

قرآن: فَـﭑسْتَغْلَظَ فَـﭑسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ

(آن جوانه‏ ها) کلفت وستبرمي‏شود و مستقيم بر پاي خود مي ‏ايستد (فتح29)

5-مطاوعه (اثر پذیری):

احکمتُهُ فاستحکَمَ: آن را محکم کردم پس محکم شد.

***ازنقل معانی بابهای افعیلال،افعیعال،افعِوّال چون در ترجمه قرآن کاربردی نداشتند صرفنظر می کنیم.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرموده اند:" هرگاه حديثى از من به شما برسد، آن ‌را بر قرآن عرضه کنيد و با عقلتان بسنجيد، اگر مطابق بود، قبول کرده و گرنه به پهناي ديوار بکوبيد" (روض الجنان و روح الجنان في تفسيرالقرآن) پس بر اين اساس حديثي که مخالف قرآن کريم باشد قطعاً از زبان معصومين عليهم السلام نيست و قابل اعتنا نمي باشد(گرچه یاری گرفتن از احادیث صحیح برای فهمیدن منظور اصلی آیات ضروری است). از طرفی مترجمین قرآن هم یا سلیقه خود را که غالباً اثر گرفته از احادیث جعلی است بر قرآن تحمیل نموده اند یا به هنگام ترجمه به این موضوع دقت نکرده اند که درکوچکترین اجزاء و ریزه کاریهای هر آیه مانند حروف اضافه یا وزن افعال یا ترتیب کلمات و ... نیزحکمتی نهفته است و همین ترجمه های اشتباه یا ناقص یا مغرضانه دستاویزی شده است برای منکرین قرآن کریم، به همین دلیل پس از نوشتن لغتنامه قرآن کریم(لغتنامه قرآنی سلام) تصمیم به نوشتن ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم کردم که تا کنون هشت جزء آن به اتمام رسیده و به هر انسان محترمی که آسمانی و بی نقص بودن قرآن برای دستورالعمل زندگی بودن، را قبول ندارد می گویم که این ترجمه را مبنای قضاوت خود بگذارد و آنگاه بدون در نظرگرفتن عملکرد پر عیب و نقصِ مدعیان دروغین ایمان و عمل به قرآن، ببیند بهتراز قرآن کریم، کتاب هدایتی پیدا می کند.

نزد ربّش نبیّ، زِ قومِ خود شکایت

در عمل به قرآن، می بَرَد قیامت(ترجمه آیه شریفه 30 از سوره مبارکه فرقان به شعر)

لینک دریافت فایل:

قرآن مبین (ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم) فایل پی دی اف PDF

قرآن مبین (ترجمه کلمه به کلمه به همراه ترجمه مفهومی قرآن کریم) فایل وُرد WORD

دریافت رایگان فایل کتاب:

چرا قرآن کریم سخن پروردگار متعال و معجزه است؟

(به همراه مقایسه بین نسخه 1400 سال پیش قرآن کریم و نسخه امروزی آن)

کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110


برچسب‌ها: معانی بابهای ثلاثی مزید
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در دوشنبه پانزدهم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 10:59 |

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش قرائت قرآن  به زبانی ساده

1-اولین تفاوتی که لحن خواندن آیات قرآن با یک متن فارسی دارد در نحوه تلفظ کسره ـــِــ و ضمه ــُــ می باشد که کسره شبیه یک (ای ) کوتاه وضمه شبیه یک (او) کوتاه می شود .

2-حروف ریز ودرشت:

حروف قرآن از لحاظ اینکه هنگام تلفظشان دهان به صورت عمودی بازشود(درشت)یا به صورت افقی(ریز)به دودسته تقسیم می شوند البته تنها حروف(ل)و(ر)بین هر دوحالت مشترک است یعنی گاهی به صورت ریزوگاهی به صورت درشت خوانده می شودبیشترین نموداین ریز ودرشتی هنگامی است که بعداز آنها صدای کشیده( آ )بیاید :

الف)-بعد از حروف ص،ض،ط،ظ،غ،ق،خ،ر صدای( آ )به همان شکلی است که در فارسی تلفظ می شود (دهان به صورت عمودی بازمی شود)

ب) درموردحرف(ل)وصدای کشیده( آ)بعد از آن در کلمه (الله) اگر قبل از آن کسره داشته باشیم موقع تلفظش دهان حالت افقی می گیرد ولی اگر قبل از آن فتحه یا ضمه ــَـــــُ یا صدای کشیده (آ) داشته باشیم موقع تلفظش دهان حالت عمودی می گیرد .

ج)-درمورد بقیه حروف بعد از آنها صدای ( آ ) بیشتر شبیه یک ــــَــ کشیده است(دهان به صورت افقی بازمی شود)

3-تلفظ برخی ازحروف درقرآن باتلفظ فارسی تفاوت دارندوعلاوه بر حالت تلفظ درفارسی باید مواردذیل راهم اضافه کنیم:

(ث)نوک زبان بین دندانهای جلو قرار گیرد

(ح)درست مثل وقتی چیزی در گلو گیر کرده درناحیه حلق به هوای درحال خروج فشار وارد کنیم

(ذ)بازهم نوک زبان بین دندانهای جلو قرار گیردولی خیلی سریع برداشته می شود

(ص)همان حرف سین را درشت وبا دهانی که به صورت عمودی باز شده ادا کنید

(ض) علاوه براینکه درشت وبا دهانی که به صورت عمودی باز شده ادا میشود باید کناره زبان به دندانهای آسیا بچسبد وصدای آن بسیار شبیه حرف دالی است که درشت اداشود.

(ط) همان حرف (ت) را درشت وبا دهانی که به صورت عمودی باز شده ادا کنید

(ظ) همان حرف (ذ) را درشت وبا دهانی که به صورت عمودی باز شده ادا کنید

(ع)ته زبان به سمت حلق حرکت می کند وپیچشی نیمه کاره به صدای خارج شده می دهد

(غ)مثل صدایی که حین غرغره کردن تولید می شود

(و)لبها غنچه شده سپس به صورت افقی باز می شوند

تلفظ بقیه حروف تفاوت چندانی با تلفظ فارسی ندارند

4- اگر تنوین یا نون ساکن به یکی از حروف"ی ر م ل و ن" برسد تنوین یا نون ساکن حذف شده حروف یرملون تشدید می گیرند .(البته اگر هر دو در یک کلمه نباشند مثل" دنیا")

*(ی م و ن)علاوه برتشدید دوبرابر معمول کشیده می شوند ولی (ل ر) کششی ندارند.

یرملون نون دوست دارَن         نون ساکن می خورَن

بعدازون چاق می شَن             یعنی تشدید می گیرَن

5-نون ساکن یا تنوین که به حرف (ب)برسد تبدیل به (م) می شود واین حرف (م) دوبرابر کشیده می شود ضمن اینکه لبها کاملاً روی هم قرار نمی گیرد وحالتی شبیه مخفی شدن برای (م) هم اتفاق می افتد:

نون ساکن که رسید به حرف"بِ"         میم میشه کسی به اون نون نگِه

6-حالت فوق در مورد (م) مشدّد و(م) ساکن که بعد از آن (ب) باشد هم اتفاق می افتد.مثل" ثُمَّ"و" لَعَلَّکُم بِلِقَاءِ"

7-(ن) مشدّد هم همیشه شامل کشش دوبرابر می شود .

8-نون ساکن یا تنوین علاوه بر حالتهای قبل که حذف می شد اگر به یکی از حروف غیرحلقی برسد

(حروف حلقی =ء،ح،هـ،خ،ع،غ)باید دوبرابر معمول کشیده شود وعلاوه براین نوک زبان به جای اینکه به سقف دهان بچسبد به آن نزدیک شده وسپس به سمت محل تلفظ حرف بعدازنون ساکن یاتنوین حرکت می کندواصطلاحاً مخفی میشود.

کلاً نون ساکن هروقت به یکی از حروف غیر حلقی برسد یک بلایی سرش می آید.

نون ساکن  که رسید به حرف غیر حلقی        عوض میشه ،کِش میا، می شه مخفی

9-اگر بعد از صداهای کشیده یکی از علامات ساکن ،تشدید یا  همزه(ء) بیاید دوبرابر یا سه برابر(در مورد ساکن وتشدید) معمول کشیده میشوند ممکن است این حالت علاوه بر مواردی که در قرآن با علامت(~)مشخص شده درموقع وقف نیزرخ دهد. . چنانچه سكون و يا تشديد باعث امتداد صداي حرف مد گردد ؛ مشروط بر آنكه سكون ، هنگام وقف به حرف داده نشده باشد بايد حرف مد را به مقدار شش حركت كشيد . به اين مد ، مد لازم گويند .(هر دو حرکت معادل یک صدای کشیده (آ)).بقیه مدها اختیاری است:

 (ی)و(و)ساکن که حرف قبل از آن فتحه باشدوبعد ازآن هم به سبب وقف ساکن شود(البته فقط در کهیعص به طور ذاتی ساکن است ) نیز سه برابر یک (آ)کشیده میشود.اگر صدای کشیده وسبب مد در دوکلمه جدا از هم باشند کشش الزامی نیست(مد منفصل) ولی از 2تا 5حرکت می توان حرف مدّی را کشید.البته باید توازن را در مدها رعایت کرد یعنی مدهای مشابه را یکسان کشید ومد منفصل راکمتر یا مساوی مد متصل کشید.

10-مهمترین عامل برای انتخاب محل وقف معنی آیات می باشد وهرجا که به معنی آیات لطمه ای نمی زند محل مناسبی برای وقف می باشد در قرآن های رسم الخط عربی (به خط عثمان طه) بنا به نظر علمای اهل تسنن محلهایی برای وقف در نظر گرفته شده که با علامات" صلی "(وصل بهتر است)،"ج"(وصل یا وقف مساوی است)،"قلی "(وقف بهتر است)،"م"(حتماً وقف شود)،"لا"(نباید وقف کرد)مشخص شده است . البته اصل همان معنی آیات است و در مواردی هم چون این علامات با نظر اهل تسنن وضع شده با مقصود واقعی آیه مغایرت داردمثل علامت "قلی" برروی کلمه" الله" در آیه شریفه هفت سوره مبارکه آل عمران.

11-پنج حرف (ق، ط، ب، ج، د) به لحاظ شکل تلفظشان هنگام سکون به طور ذاتی یک سوم حرکت می گیرند .

ممكن است آموزش روخواني قرآن كريم بر مبناي رسم الخط عربي در ابتدا مشكلتر از رسم الخطهاي فارسي به نظر برسد ولي از آنجا كه از قواعد منظم و بدون تغيير استفاده مي شود آموزشي اصولي بوده و قرآن آموز قادر به خواندن تمام لغات قرآن هم در حالت وقف و هم در حالت وصل خواهد بود .

دراين مجموعه با كمك شعر و نقاشي قواعد روخواني قرآن كريم به نحوي ساده و قابل فهم حتي براي دانش آموزان اول ابتدايي آموزش داده شده است .

آموزش روخوانی قرآن کریم با استفاده از شعر و نقاشی

سي دي آموزشي (نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام )اين

جزوه را نيز مي توانيد از آدرس ذيل دانلود كنيد:

سي دي آموزشي (نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام )

 

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

 

https://telegram.me/QURANMOBIN110

 


برچسب‌ها: آموزش قرائت قرآن به زبانی ساده با استفاده از شعر
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 11:43 |

بسم الله الرحمن االرحیم

درمتن ذیل قواعد روخوانی به طور خلاصه آورده شده است وبه طور مفصل همراه با تمرینات ومثالها در سی دی مبین (جلسه قرآن آستانه)آورده شده است.(رجوع شود به صفحه اول وبلاگ)

یامن قرءَانه مجید

ساکن و تشدید

برای آنکه حرفی را که دارای ساکن یا تشدید باشد بخوانیم باید از حرف متحرک ماقبل از آن کمک بگیریم واصطلاحاًباحرف قبلی آنها را هُــــل بدهیم: ساکن وتشدید دیدی قول بده باحرف قبلی اونوهُل بده

حرفی که دارای تشدید است دو مرتبه خوانده می شود یک بار با ساکن به کمک حرف صدا دار قبل وبار دیگر با حرکت خودش

صدای کشیده "آ"

براي اينکه يک حرف باصداي (آ)خوانده شوداول بــــــايدآن حرف داراي حرکت فتحه(ــــَــ)باشد دوم اينـــــکه بعدازآن يــک الف کوچک(ا)يا يک الـــف بـزرگ باشدبه شرطي که بالاياپايين آن الف همزه قطع(ء)نباشديابعدازآن همزه وصل(ٱ) نباشد:

اگه همزه نباشه ـــَ با الف چی می شه آ ، آ ، آ ،می شه

صدای کشیده" ای"

براي اينکه يک حرف باصداي (اي)خوانده شوداول بــــــــايدآن حرف داراي حرکت کسره(ــــِــ)باشد دوم اينـــــکه بعدازآن يــک (ي) به اين شکل(ے)يا يک (ي)معمولي باشدبه شرطي که بالاياپايين آن (ي) همزه قطع(ء)نباشديابعدازآن همزه وصل(ٱ) نباشد:

اگه همزه نباشه ــِ با "ی" چی می شه ای ،ای،ای،می شه

صدای کشیده "او"

براي اينکه يک حرف باصداي(او)خوانده شوداول بــــــايدآن حرف داراي حرکت ضمه(ـــُــ)باشد دوم اينــــــــکه بعدازآن يــک واو کوچک(و)يا يک واو ســــــاکن بـزرگ باشدبه شرطي که بالاي آن واو همزه قطع(ء)نباشديابعدازآن همزه وصل(ٱ) نباشد:

(و)که ساکن باشه همزه پيشش نباشه (و) باـــُــ چي مي شه او،او،او می شه

همزه وصل

نام اين علامت "ٱ "همزه وصل است واگر در موقع تلاوت در ابتداي جمله قرار گيرد خوانده ميشود ولي اگر در حين تلاوت در ميان دوکلمه قرار گيرد خوانده نمي شود:

مثل وقتی که یک بچه کوچک در مهمانی میان دونفر نشسته ودیده نمی شود ولی اگر اولین نفر ردیفش باشد دیده می شود:

همزه وصل مهمونه اگه وسط بمونه

طفلي گشنه مي مونه کسي اونو نخونه

اگــــــه که اول بيــــــاد صداش چقدرخوب مي آد

*اگر کلماتي که داراي همزه وصل هستند اسمهایی باشندکه با دوحرف الف ولـام شروع ميشونددراين موارد براي شروع باهمزه وصل ازحرکت فتحه کمک ميگيريم (درمورد سایر اسامی باصدای کسره خوانده می شوند )مثل ٱ لَّذِینَ

اما در مورد ديگر کلماتي(غیراز اسمها) که با همزه وصل شروع مي شوند:نــــگاه به حرف دوم بعد از همزه وصل ميکنيم اگر فتحه ياکسره داشت همزه وصل را باحرکت کسره ميخوانيم مثل ٱهدِنَا

ولي اگر حرف دوم بعد از همزه وصل ضمه ــُـ داشت همزه وصل را باحرکت ضمه ميخوانيم مثل ٱشدُد

يک نوع الف ديگر هم دار يم که شبيه همزه وصــل درهنگام وصل خوانده نمي شود با اين تفاوت که درانتهاي کلمه ميآيد. نشانه آن یک بیضی راست است که روی آن قرار گرفته است.

**همزه وصل صدای کشیده قبل از خود را کوتاه می کند "آ"به ــَ"ای"به ـِ"او"به ـُ تبدیل می شود:

کوتاه میشه یک صدای کشیده وقتی که همزه وصلو دیده

شاید که اون ترسیده دست الف ملاقه دیده

(حرف "صـ" که روی الف قرار گرفته به ملاقه تشبیه شده-"ٱ")

***چون بعد از همزه وصل ساکن یا تشدید داریم واین ساکن وتشدید به کمک آخرین حرف صدادار کلمه قبل خوانده می شوند پس همزه وصل همانطور که از اسمش پیداست دو کلمه را به هم وصل می کند.

حروف ناخوانا

حروف ناخوانا همان حروف والي معروف هستند(و-ا-ل-ي)درکـــــتابهاي قرآن مدرسه براي اينکه بفهميم کــه اين حروف خوانده مي شـوند يانه حروف ناخــوانارامعمولاًبارنگ آبي نشان مي دادندولي دررسم الخط عربي ازعلامتهاي مخصوص استفاده ميشود:

سه حرف (و-ا-ي)در صورتي خوانده نمي شوند که داراي این علامت باشندº(یک بیضی کج روی آنها باشد)همچنین حرف لام در صورتی خوانده نمی شود که هیچ حرکت یا علامتی نداشته باشد.

همچنين حرفهاي (و-ي)در صورتي پايه و صندلي همزه والف کوچک باشند خوانده نميشوند:

همزه والف کوچيکه روصندلي سوارن واو با(ي)صندلي يعني صدا ندارن

صندلي آي صندلي يه وقت صدايي ندي

تنوین

اگر به هریک از صداهای کوتاه ــــَِــــُ یک نون ساکن اضافه کنیم در واقع به صدای علامتهای ـًــــٍــــٌرسیده ایم که در آخر بعضی ازکلمات می آیند.

*اگر بعد از کلمه تنوين دارهمزه وصل داشته باشيم به ناچار بايد يک کسره به نون ساکن تنوين اضافه کنيم چون دو ساکن به هم رسيده اند يکي نون ساکـــــن تنوين وديگري حرف ساکن يا تشديد دار بعــــــد از همزه وصل

وقف(توقف حین خواندن قرآن)

موقع وقف که همه ساکن ميشن ( ة ) گرد ( ه )ميشه ( آ )ميشه تنوين ـً

حروف مقطعه

در اول بعضي ازسوره هاي قرآن چند حرف بدون هيچ علامتي آمده است در اين موارد بايد به ترتيب نـــام هر حرف رابگوييم با توجه به اين نکته که حروفي که نام فارسي آنها تک حرفي است درعربي يک الف بـه آن اضافه ميشودمثلــاً(ي)ميشود(يا)

مطالب فوق به صورت گرافيكي همراه با مثال در نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام آورده شده است جهت دانلود اين نرم افزار مي توانيد به اين صفحه از وبلاگ برويد :

دانلود نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآني آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام

ممكن است آموزش روخواني قرآن كريم بر مبناي رسم الخط عربي در ابتدا مشكلتر از رسم الخطهاي فارسي به نظر برسد ولي از آنجا كه از قواعد منظم و بدون تغيير استفاده مي شود آموزشي اصولي بوده و قرآن آموز قادر به خواندن تمام لغات قرآن هم در حالت وقف و هم در حالت وصل خواهد بود .

دراين مجموعه با كمك شعر و نقاشي قواعد روخواني قرآن كريم به نحوي ساده و قابل فهم حتي براي دانش آموزان اول ابتدايي آموزش داده شده است .

آموزش روخوانی قرآن کریم با استفاده از شعر و نقاشی

سي دي آموزشي (نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام )اين

جزوه را نيز مي توانيد از آدرس ذيل دانلود كنيد:

سي دي آموزشي (نرم افزار قرآني مبين جلسه قرآن آستانه حضرت سيد علاء الدين حسين عليه السلام )

کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://t/QURANMOBIN110

+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در سه شنبه نهم فروردین ۱۳۹۰ و ساعت 10:14 |