این مسابقه برای سنین ابتدایی و راهنمایی تهیه شده و فایل آن که به صورت WORDمی باشد جهت استفاده مدارس و مراکز فرهنگی در آخر همین متن جهت دانلود قرار داده شده است.

سه برگ A4 به صورت پشت ورو را پرینت کرده و روی هم قرار دهید و از وسط تا نموده و منگنه کنید آنگاه کتابچه ای  که شامل5 داستان از حضرت رضا (علیه السلام) است درست می شود که مقابل هر داستان یک نقاشی بدون رنگ در صفحه مقابل آن قرار داده شده است شرکت کننده ها باید پس از مطالعه داستانها نقاشی روبروی آنها را بر اساس داستان رنگ آمیزی وتکمیل کنند.

دریافت فایل:

مسابقه سلطان مهربان(به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام)

 

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

 

https://telegram.me/QURANMOBIN110

 

 


برچسب‌ها: مسابقات قرآنی مذهبی
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در چهارشنبه سی ام شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 11:54 |

 

آیه مباهله : (سوره مبارکه آل عمران  آیه شریفه61)

فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ ﭐلْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ ﭐللَّهِ عَلَى ﭐلْکَاذِبِينَ ﴿61﴾

(آل عمران61)-پس هر کس با تو در باره بندگي و رسالت عيسي (عليه‏السلام) مجادله کرد بعد از علمي که از مطلب يافتي ، به ايشان بگو بيائيد ما فرزندان خود ، و شما فرزندان خود را ، ما زنان خود و شما زنان خود را ، ما نفس خود ، و شما نفس خود را بخوانيم و سپس مباهله کنيم و دوري از رحمت خدا را براي دروغگويان که يا مائيم ، يا شما ، درخواست کنيم.

در تفسير قمي از امام صادق (عليه‏السلام) روايت كرده كه فرمود :... نصاراي نجران نزد رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) آمده ، پرسيدند : مردم را به چه ديني دعوت مي‏كني ؟ فرمود : به شهادت دادن به اينكه جز الله معبودي نيست و اينكه من فرستاده خدايم و اينكه عيسي (عليه‏السلام) بنده‏اي است مخلوق كه مي‏خورد و مي‏نوشيد و سخن مي‏گفت پرسيدند : اگر مخلوق و بنده بود پدرش كه بود ؟ ، در اينجا به رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) وحي شد كه به ايشان بگو : شما در باره آدم چه مي‏گوئيد ؟ آيا بنده‏اي مخلوق بود ، مي‏خورد و مي‏نوشيد و سخن مي‏گفت و عمل زناشوئي انجام مي‏داد يا نه ؟ رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) همين سؤالات را از ايشان كرد ، جواب دادند : بله بنده‏اي مخلوق بود و كارهائي كه برشمردي مي‏كرد ، فرمود : اگر بنده بود و مخلوق پدرش كه بود ؟

مسيحيان مبهوت و مغلوب شدند و خداي تعالي اين آيه را فرستاد : ان مثل عيسي عند الله كمثل آدم خلقه من تراب ... و نيز اين آيه را كه فرمود : فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم - تا جمله - فنجعل لعنت الله علي الكاذبين . رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) به ايشان فرمود : پس با من مباهله كنيد ، اگر من صادق بودم لعنت خدا بر شما نازل شود و اگر كاذب باشم لعنتش بر من نازل شود ، مسيحيان گفتند : با ما از در انصاف درآمدي ، قرار گذاشتند همين كار را بكنند ، وقتي به منزل خود برگشتند ، رؤسا و بزرگانشان مشورت كردند و گفتند : اگر خودش با امتش به مباهله بيايند ، مباهله مي‏كنيم چون مي‏فهميم كه او پيغمبر نيست و اگر خودش با نزدیکانش به مباهله بيايد مباهله نمي‏كنيم ، چون هيچكس عليه زن و بچه خود اقدامي نمي‏كند ، مگر آنكه ايمان و يقين داشته باشد كه خطري در بين نيست و در اين صورت او در دعويش صادق است ، فردا صبح به طرف رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم)روانه شدند ، ديدند كه تنها رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) و علي بن ابي طالب و فاطمه و حسن و حسين (عليهماالسلام) براي مباهله آمده‏اند ، نصارا از اشخاص پرسيدند : اينان چه كساني هستند ؟ گفتند : اين مرد پسر عم و وصي و داماد او است و اين دخترش فاطمه( سلام الله علیها) است و اين دو كودك ، دو فرزندانش حسن و حسين (عليهماالسلام)هستند ، نصارا سخت دچار وحشت شدند و به رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) عرضه داشتند : ما حاضريم تو را راضي كنيم ، ما را از مباهله معاف بدار ، رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم) با ايشان به جزيه مصالحه كرد و نصارا به ديار خود برگشتند .

سيوطی از علماء اهل تسنن هم درتفسیر درالمنثور افراد همراه با رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم)را علي بن ابي طالب و فاطمه و حسن و حسين(عليهماالسلام)، منتها مباهله را با یهودیان ذکرمیکندوباتوجه به روایات دیگرحكم مباهله درچندنوبت واقع شده وغیرازمسیحیان بایهودیان هم بوده است(تفسیرالمیزان)

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110


برچسب‌ها: مسابقات قرآنی مذهبی
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در چهارشنبه سی ام شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 8:46 |

امام رضا علیه السلامراه زیادی تا مشــهد نمانده بود وبچه ها ترجیح می دادند به جای شیطنتهای بچه گانه، این ساعت آخر را با خواندن دعای دست جمعی سپری کنند ومن مجذوب تماشای اشک شوقی که چهره های معصومشان را خیس کرده بود.حالادیگرهمه آنها مربی بودند ومن شاگردشان .

راننده برای گازوییل زدن توقف کردوچند نفری هم پیاده شدند.

 باز رفتم توی فکر محل اسـکان بچه ها آخر پول زیادی برای کرایه یک جای مناسب نداشتیم و شاید عاقلانه تر این بود که با این بودجه کم اصلاً بچه های جلسه قرآن را به مشهد نمی بردیم .

حرکت که کردیم کمک راننده روبه بچه ها ایستاد وگفت :دعاتون که تموم شد یک خبر خوش براتون دارم.

وخبر خوشش این بود که برای احوال پرسی به یکی از دوستانش در مشهد زنگ میزند و می گوید که با بچه های آستانه آمده ایم زیارت. دوستش به اصرار از او می خواهد که چون ما به تازگی یک آپارتمان سه طبقه ساخته ایم دلمان می خواهد که قبل از سکونت در آن، اول زائران امام رضا(علیه السلام)در آن ساکن شوند.

همیشه در مشهد خودمان را مهمان امام رضا (علیه السلام) می دانستیم ولی حالا باور کرده بودیم.

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110


برچسب‌ها: داستان مصوّر
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در دوشنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 14:55 |

بسم الله الرحمن الرحیم

*** غالباً در قرآن برای جمع مکسر ضمیروفعل به صورت مؤنث  می آید(اما از لحاظ دستورزبان عربی به هر دوصورت مذکر و مؤنث مجاز می باشد):

وَﭐلْجِبَالَ أَرْسَاهَا ﴿32﴾

(نازعات32)-و کوهها را ريشه‏دار ساخته.

***اگر جمله با فعل شروع شود(جمله فعلیه) وبعد از آن فاعل به صورت اسم ظاهر بیاید(نه اینکه جزءفعل باشد) فعل به صورت مفرد آورده می شود اگرچه فاعل آن مثنّی یاجمع باشد:

إِنَّمَا يَفْتَرِي ﭐلْکَذِبَ ﭐلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِئَايَاتِ ﭐللَّهِ ...

(نحل105)-دروغ را فقط کساني مي‏سازند که آيه‏هاي خدا را باور ندارند ...

در واقع محل فاعل در عربی همیشه  بعد از فعل می باشد وآن چه قبل از فعل می آید گرچه از لحاظ ترجمه فاعل است ولی در عربی مبتداست نه فاعل و جمله حاصل یک جمله اسمیه یا مبتدا خبری است.

***حرف (أَ)وقتی به کلمات اضافه می شود غالباً معنی (آیا)می دهد اما یکی از مواردی که معنی آن متفاوت است در غالبی  است که جهت بیان تساوی دو مورد استفاده می شود(تسویه):

إِنَّ ﭐلَّذِينَ کَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿6﴾

(بقره6)- کسانيکه کافر شدند بر ايشان يکسان است چه ايشانرا اندرز بکني و چه اندرز نکني ...

سَوَاءٌ عَلَيْکُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَامِتُونَ ﴿193﴾

(اعراف193)-...چه آنان را بخوانيد و چه ساکت بمانيد نتيجه يکسان است .

***برای بیان  یک واقعیت حتمی و همیشگی از زمان گذشته ساده استفاده می شود:

...کَانَ ﭐللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (نساء96) :خداوند (همیشه )بسیار آمرزنده ومهربان است(مغفرت و رحمت صفت خداي تعالي است.)

***در جملات شرطی فعل جواب شرط به صورت مجذوم می آید:

...ﭐدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُمْ...(غافر60):

... مرا بخوانيد تا استجابت کنم شمارا...

وباید به ترجمه فعل جواب شرط یک (تا) اضافه کنیم

***کلمه "ما "در ترجمه گاهی به معنای "آنچه" می آید گاهی فعل بعد از خود را منفی می کند و گاهی فعل ربطی "نیست"را به اسم بعد از خود نسبت می دهد مثالهای زیر به ترتیب در مورد حالتهای فوق است:

-وَقَالَ قَرِينُهُ هَذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ :فرشته موکل بر او مي‏گويد اين است آنچه(از نامه عمل او) نزد من حاضر است.(ق23)

-رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ : پروردگارا من او را به طغيان وا نداشتم (ق27)

-وَمَا أَنَاْ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ : و من نسبت به بندگان ، ستمکار نيستم (ق29)

***با رفتن افعال ازثلاثی مجرد به بابهای ثلاثی مزید معانی آنها هم دچار تغییراتی می شود که به صورت مفصلتر درمطلبی با عنوان معانی  بابهای ثلاثی مزید آورده شده است.

***اگر( إن) همراه با (إلّا)و(لمّا)در ترکیبات مشابه ذیل بیاید حرف نفی است ونه یا نیست معنی می شود:

إِن کُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ

هيچ انساني نيست مگر آنکه نگهباني بر او موکل است.

 

إِنِﭐلْکَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ  کافران نیستند مگر در غرور

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

https://telegram.me/QURANMOBIN110


برچسب‌ها: آموزش ترجمه قرآن کریم
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در سه شنبه پانزدهم شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 9:19 |
درذیل جهت استفاده قرآن آموزان عزیز لینک دانلود ترتیل قرآن کریم با فایلهای مجزا به صورت صفحه به صفحه قرار گرفته است. مجموع ۶۰۴صفحه ۵۲۰MBحجم دارد که برای سهولت دانلود لینک هرجزء  به طور جداگانه قرار داده شده است قاریان جزء ها متفاوتند (استاد منشاوی .پرهیزگار.عبدالباسط.مصطفی اسماعیل .خلیل الحصری و...)در پایان برخی از جزء ها یک تلاوت مجلسی از همان جزء قرار داده شده است .نام فایلها با شماره صفحه در رسم الخط عربی برابر است : 

 

پس از دریافت فایل اگر برنامه WIN.RARبرروی کامپیوتر شما نصب باشد روی فایل دریافتی کلیک راست کرده وEXTRACT HEREرا انتخاب کنید

دریافت فایل:

WINRAR-3.7

 دانلود ترتیل قرآن کریم به صورت صفحه به صفحه و جزء به جزء :

 استادپرهیزگار جزء1                  استادمحمدجبریل جزء 2             استادمنشاوی جزء 3

استادمشاری جزء 4                  استادعبدالباسط جزء 5               استادمنصوری جزء 6

استادسعیدیان جزء 7                 استادخلیل الحصری جزء 8          استادسیاف زاده جزء 9

استادمصطفی اسماعیل جزء10   استادمصطفی اسماعیل جزء11   استادپرهیزگار جزء12

استادخلیل الحصری جزء13         استادمشاری جزء14                  استادعبدالباسط جزء15

استادمصطفی اسماعیل جزء16    استادسیاف زاده جزء17             استادمنصوری جزء18

استادسعیدیان جزء19                 استادجبریل جزء20                   استادپرهیزگار جزء21

استادمشاری جزء22                  استادخلیل الحصری جزء23         استادمحمد جبریل جزء24

استادمنشاوی جزء25                 استادپرهیزگار جزء26                استادسعیدیان جزء27

استادکریم منصوری جزء28           استادمنشاوی جزء29               استاد محمد برّاک جزء30

 

 کانال تلگرامی وبلاگ قرآن مبین:

 

https://telegram.me/QURANMOBIN110

 


برچسب‌ها: ترتیل صفحه به صفحه قرآن کریم
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در شنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 14:46 |

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام

جلسه قرآن آستانه حضرت سید علاءالدین حسین بن موسی علیهما السلام


برچسب‌ها: عکسها و خاطره ها
+ نوشته شده توسط علی اکبر رستگار در یکشنبه ششم شهریور ۱۳۹۰ و ساعت 11:21 |